tiistai 15. syyskuuta 2015

Uusi lukuvuosi ja uudet kujeet!

Olen riemulla seurannut keskustelua aikuisten ja nuorten raja-aitojen kaatumisesta koulutuksessa. Näin sen pitää olla ja näin se on jo mennytkin ammattiopisto Tavastiassa pitkän aikaa. Koulutus /lähiopetus on aivan samaa riippumatta tehdäänkö tutkinto ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona. Olemme Tavastiassa lisänneet resurssien yhteiskäyttöä merkittävästi viime vuosina. Käytännössä tämä tarkoittaa että emme erittele tiloja, opettajia, kalustoa tutkintorakenteen mukaan. Olen riemulla seurannut miten hyvin kaikki on integroitunut yhdessä oppimiseksi yhteisissä oppimisympäristöissä. Perustutkintolaiset opetetaan samassa ryhmässä, riippumatta tutkinnon suorittamisen tavasta. Tämä jos joku on kustannushallinnan kannalta merkittävää. Samoissa ryhmissä opetetaan myös oppisopimusopiskelijoita. Heidän opetus on integroitu osaksi sitä aihetta minkä opintoja he milloinkin tarvitsevat.

Tämän ajatusketjun lopputuloksena olen pohtinut miltä näyttää ammatillisen koulutuksen järjestäminen vuonna 2020.. Mielikuvassani näen sen keskittyvän opintoajan järkevään ja tehokkaaseen käyttämiseen, joka käytännössä tarkoittaa etemistä omaan tahtiin, ilman ryhmämuotoisuutta. - Jos tämä linja olisi kaksisuuntainen, moni varmasti kysyisi minulta nyt - mistä ihmeestä nyt puhun?

Kun asiaa katsotaan laajemmin, niin eikö ole tervehenkistä että hitaat saavat edetä hitaammin ja nopeasti oppivat nopeammin? Jo vuosia on puhuttu alisuoriutuvista opiskelijoista, suuntaan jos toiseen. On aivan selvää, jos opetusta annettaisiin jatkossakin vain yhdellä tavalla n. 80% ei saisi siitä irti niin paljoa kuin omaan tahtiin edeten voisi saada (oma veikkaukseni).

Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä ja mitä asian eteen olemme jo tehneet. Yksilölliset opintopolut ja niiden toteuttaminen edellyttää opetustyön suunnitelmallisuutta. Suunnitelmassa tulee määritellä millä asioilla oppiminen saavuttaa sen tason jota voidaan kutsua osaamiseksi, jolloin siitä voidaan antaa näyttö. Opetus ei voi olla rintamana etenemistä, siinä pitää olla sävyjä, joiden kirkkauden voi opiskelija itse omilla tavoitteillaan asettaa.

Suuri kiitos vielä näin julkisesti lehtorilleni Marko Salakarille ja mahtavalle Prologin ops-tiimille accessin käyttöönotosta ja kehittämisestä. Tietokannan avulla voimme hallita yksilöllisiä opintopolkuja ja tavoitteita juuri siten kuinka se meille on sopivinta. - Kiinnostuitko mistä on kysymys? :)  Pomokillassa nähdään!
Haluan jakaa tämän hienon innovaation teidän kanssanne! :)

Syysterveisin!

Riikka Riihimäki
Koulutuspäällikkö
Ammattiopisto Tavastia